Kommentarer

Add Comment
Comment: 
Wow, vilken nytting information :)) Letat faktisk information om mikrolån och hamnat här. Kommer säkert läsa detta flera gånger :)
Comment: 
Tack så mycket! Vi kommer att fortsätta posta flera nyttiga artiklar om crowdfunding. Kul att du uppskattade innehållet! :)
Comment: 
Hej! Kanon artikel, har du något förslag på en specialiserad PR-byrå? Varma hls Robin

Lägg till ny kommentar

Cancel comment

Så väljer du rätt plattform för din crowdfunding-kampanj

Svenska

Crowdfunding omsätter nu globalt över tre miljarder dollar årligen. Jag får ofta frågan när jag håller workshops om kampanjdesign, vilken plattform ska jag välja för mitt projekt? Det är inte en helt lätt fråga men jag ska försöka ge dig en guidning.

Själv jobbar jag med ett system vi har valt att kalla Crowdculture, en crowdfundingplattform för dig som jobbar med kultur i Sverige eller Norden. Det unika med vår plattform är att vi kombinerar crowdfunding med offentliga medel, där framgångsrika lokala projekt kan få stöd. Men varje plattform har sin egen nisch och den första fråga man ska ställa sig är: vad vill jag uppnå med min kampanj?

Jag har en produkt eller tjänst jag vill se om det finns efterfrågan på
Troligtvis är den bästa lösningen för dig belöningsbaserad folkfinansiering eller reward-based crowdfunding. Du kan se crowdfundingen som en konkret marknadsundersökning och det  finns en stor mängd olika plattformar att jobba med.

Kickstarter - Världens mäst kända plattform som inveterat stora pengar i sitt varumärke. Sedan oktober 2014 kan man driva svenska kampanjer på Kickstarter. Om du ska göra detta framgångsrikt bör du veta vad du håller på med eller anlitar en specialicerad PR-byrå för att nå fram. Du kan räkna med att kampanjen utöver produktion behöver ca 50.000 kr för att bli framgångsrik, men det kan vara en mycket lönsam investering.

Indiegogo – Den första stora plattformen och den kan användas globalt. Systemet har även den tekniskt mest sofistikerade lösningen och ger dig feedback på hur bra du kampanjar. Systemet är bra om du vill testa en tjänst eller produkt globalt och se vilka marknader den "fastnar på" men du bör inte vara novis.

Det finns mer än 800 sajter globalt som erbjuder crowdfunding-tjänster. De flesta av dessa, särskilt i Europa, erbjuder mer nischade lösningar. Du kan vända dig till sajter som är stora i olika länder eller som har ett visst litet område de fokuserar på. Nedan är ett litet utval.

Startnext – Är ett bra alternativ för dig som vill nå den tyska marknaden
Crowdfunder – För dig som vill nå den brittiska marknaden
Verkami - För dig som vill nå den spanska marknaden
Querky - E-handelsplats för uppfinnare
StartSomethingGood - Crowdfunding för sociala entreprenörer
Crowdbrewed - För mikrobryggerier
FundedByMe - För svenska projekt
Crowdculture - För svenska kulturprojekt

Eftersom det är lätt att sätta upp en plattform men svårt att få det att bli långsiktigt är det hög omsättning på varumärken. Du får helt enkelt titta in på de olika sidorna och hitta något som verkar aktuellt för just ditt projekt.



Vi har ett väldigt starkt varumärke och vill dra trafik till vår sajt
Fördelen med att driva sin kampanj på crowdfundingplattformar är att plattformarna hjälper till att dra trafik till kampanjerna och där med underlättar ditt spridningsarbete. Men i vissa fall kan det vara fördelaktigt att driva kampanjen helt och hållet på en egen sajt särskilt om det är viktigt att ha trafiken på din egen domän. Ofta kan det göras med hjälp av widgets från plattformarna men i vissa fall är det inte önskvärt, exempelvis om man vill styra kampanjlängden.


Ett bra exempel på när man kombinerat plattform med egen sajt är spelet Star Citizens:

1) Kampanj på Kickstarter för Star citizens, drog in $2.000.000 från ca 35 000 individer
2) Kampanj på egen sajt, vilket är den mest framgångsrika kamapnjen på webben hittills i världen. Drog in $38.000.000 från 380.000 individer

En fördel med att använda en befintlig plattform är att mycket av administrationen finns där, främst kring betalningar, men det finns självklart andra tjänster för det. Några exempel: 

Flattr – Få betalt av dina läsare/tittare vilket kan passa på en blogg.
Paypal – Användaren ges möjlighet att betala för produkter eller göra donationer direkt på din sida
iZettle – För dig som enkelt vill kunna ta betalt med kreditkort på ett evenemang via din smartphone

Jag har ett företag eller väldigt stort projekt som jag behöver finansiera

Då bör du använda equitybaserad crowdfunding eller lånebaserad crowdfundingPrincipen är att sälja andelar i ett onoterat bolag och det kan vara en bra strategi särskilt för start-ups som jobbar i ”B2C” sektorn för att bygga upp ett engagemang kring sitt erbjudande.

Symbid - Var först ut på CrowdEqity marknaden och fick mycket uppmärksamhet när man hjälpte amerikanska bolag med finansiering trots att det var olagligt i staterna.
Crowdcube - För dig med ett start-up som vill hitta tidiga investerare främst i Sverige och Storbritannien
FundedByMe - För dig med ett start-up som vill hitta tidiga investerare fremst i Sverige och Norden
Investdor - Liknande erbjudande som FundedByMe men med sitt säte i Finland.


Att ta in mikrolån till sin verksamhet kan vara mycket bra för bolag som har svårt att få lånelöften av traditionella banker, passar förmodligen bäst för redan etablerade bolag som vill expandera.
GrowVC – För dig som ska ta in lån till ditt bolag.


Valmöjligheterna är med andra ord ganska många. Huvudpoängen är att du hittar den plattform som du tycker passar bäst till just ditt projekt. 

Involvera personalen i kultur

Ge bort kulturstöd på crowdculture som ett presentkort

På crowdculture kan du antingen till en individ eller en hel personalgrupp, pengar som kan få offentlig medfinansiering i det projekt mottagaren av gåvan väljer att stödja.

Workshops

WORKSHOPS

Fabel har över åren tagit fram en stor mångd mycket konkreta metodpaket för olika syften:

  • Kortlekarna i serien Kalejdo om produktutveckling och gruppdynamik
  • En kul och intensiv process kring "Design Thinking"
  • En skalbar workshop om gränsöverskridande samverkan "Allogamy".

Hör av dig om du vill att vi ska handleda en workshop eller om du bara vill ha materialet.

Föreläsningar

Föreläsningar

Fabel har en bred erfarenhet av involverande projekt, från både offentlig, ideell och privat sektor. Hör av er om ni vill ha:

  • Föreläsning kring medskapande processer
  • Inspirationsföreläsningar om skärningspunkten digitalt/fysiskt
  • Expertföreläsnignar om Crowdfunding
  • Mediaproduktion för digitala kanaler

Integritetspolicy Fabels nyhetsbrev

Svenska

Fabel ansvarar för personuppgifter såsom namn och e-postadress som du lämnar till oss när du registrerar dig för prenumeration av nyhetsbrev. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att Fabel ska kunna administrera och skicka nyhetsbrevet du vill prenumerera på. Fabel kan komma att använda dina personuppgifter för att marknadsföra Fabels evenemang och tjänster. Den lagliga grunden för behandlingen är ditt samtycke. Dina personuppgifter sparas bara så länge som du är prenumerant på nyhetsbrevet. När du avregistrerar dig tar Fabel bort dina personuppgifter.

Reflektioner från en konstquintennal

Ej definierad

För fjortonde gången görs Documenta i den lilla staden Kassel mitt i Tyskland. Under 100 dagar besöker nästan en miljon människor staden som till vardags har 100 000 innevånare.

Vi på Fabel bestämde oss för att resa dit för att försöka komma under huden på vad som är en av världens mest inflytelserika arenor för samtidskonst men också för att se hur en långsiktig lokal satsning på ett smalt fält påverkar infrastruktur och planering.

Vad är ett inkluderande evenemang?

After-propp

Svenska

Den 23 februari 2017 presenterade regeringen propositionen ”Kulturarvspolitik för ett Sverige som håller ihop”. Vi får en museilag! En arkivutredning! Ett starkare Riksantikvarieämbete! Förändringar i kulturmiljölagen! Och så mycket mer. Men kommer det spela någon större roll? Vad händer egentligen efter att vi fått en ny kulturarvspolitik?

På scen träffar vi: 
Ann Follin (Statens museer för världskultur)
Maria Jansén (Sveriges Museer)
Qaisar Mahmood (Riksantikvarieämbetet)
Calle Nathansson (Folkets Hus och Parker)
Per Olsson (Kulturdepartementet)

Crowden och museet

Svenska

 Under hösten 2016 arrangerar vi en fortbildningsverksamhet för ett par museer tillsammans med Riksutställningar. Under en av träffarna bjöd vi in några vi tycker visar vägen kring både crowdsourcing och crowdfunding. Vi filmade några av föredragen och här är två av dem.

Internetmuseum, den nyaste medlemmen i Sveriges Museer jobbar med att dokumentera samtidshistoria, de har inga fysiska lokaler utan har bara digitala utställnignar.

Välj rätt kanal som kulturinstitution

Svenska

Nyligen producerade Fabel ett avsnitt av Riksutställningars podd Utställningsradion, där vi fick möjlighet att fundera och diskutera kring poddens möjligheter. En sak som dykte upp i samtalen inför podden var jämförelsen mellan video och podcast. Reaktionen ”nä, vi har valt att gå på YouTube istället för podd” är inte alls ovanlig.

Är Kickstarter det nya TV-shop?

Svenska

På tiden långt innan playkanaler och YouTube var underhållningen på kabelkanalerna under dagar och nätterna ofta begränsad. Antingen fanns Kvinnofängelset och Glamour, eller så kunde du alltid se på hurtiga presentationer av onödiga produkter på TV-shop. Skäggiga män och slanka kvinnor visade och berättade om innovativa lösningar som magmaskinen EZ-crunch, silverputsaren Silver Star eller kösredskapet Nicer Dicer (som även hade den briljanta gurksnurran för dig som ville skapa spännande uppläggningar).

Att hitta gemensamma spelregler

Svenska

Mycket av det vi gör inom Fabel är ett risktagande. Att vilja pröva nya grepp kräver ofta många successiva förbättringar och leder ibland till misslyckanden. Därför är det alltid kul att se något vi jobbat med länge och ständigt förbättrat i slutändan träffar helt perfekt. Med det pedagogiska spelet Komma Överens känns det så.

Aktantmodellen - ett verktyg för era berättelser

Svenska

Under vår resa med Fabels Värld har vi ofta stött på behovet hos företag, föreningar och organisationer av att skapa levande historier kring den verksamhet de bedriver. Det finns många gånger en känsla av att världen berättar historien om organisationen, snarare än tvärtom. Utan en konkret och stark berättelse upplever många organisationer vi möter att det är svårt att etablera en tydlig kommunikation med sina målgrupper och fylla sitt varumärke med något varaktigt. Samtidigt säger många att de saknar metoderna för att tackla den utmaningen.

Transmediadokumentären på 10-talets mitt

Svenska

Transmedia har passerat ”peak inflated expectations”, den stora hypen är över. Det är bra för då kan formatet börja finna sin form, det blev tydligt på årets Tempofestival i Stockholm. Efter att jag i många år hört om tänkbara scenarion om hur transmedia skulle kunna fungera och hur spännande världen skulle kunna bli så kristalliseras ett antal olika vägar framåt att jobba med transmedia och multiplatformsberättande.

Ingen bryr sig om din dröm – de sex vanligaste crowdfunding-missarna

Svenska

Jag har ägnat mig åt crowdfunding de senaste fem åren. Jag började för att jag störde mig mycket på att vissa projekt som jag tyckte var dåliga fick massor av offentliga bidrag, medan bra projekt inte fick något alls. Samtidigt tyckte jag att det var konstigt att man skulle övertyga kapitalförvaltare att investera i produkter till konsumenter, istället för att direkt lägga tiden på dialog med sina slutkonsumenter och publik.

Sedan jag började har branschen formligen exploderat och allt fler får upp ögonen för möjligheterna internet ger småföretagare och kreativa människor.

Sex nya sätt att använda podcasts

Svenska

Aldrig för har det pratats så mycket om det hafsiga begreppet ”content” som nu. I en verklighet med reklamtrötta kunder och vardagsstressade medlemmar behöver organisationer skapa innehåll som engagerar på mottagarnas villkor. Podden är något av dagens mest underskattade kanaler för organisationer och företag när det kommer till kvalificerat ”content”. En podcast ger möjligheten att föra längre resonemang med utförligare analyser samtidigt som det är lättillgängligt, till exempel genom telefonen på bussen, bilen eller tåget hem efter jobbet.

Så väljer du rätt plattform för din crowdfunding-kampanj

Svenska

Crowdfunding omsätter nu globalt över tre miljarder dollar årligen. Jag får ofta frågan när jag håller workshops om kampanjdesign, vilken plattform ska jag välja för mitt projekt? Det är inte en helt lätt fråga men jag ska försöka ge dig en guidning.

Den digitala folkrörelsen

Svenska

Det beskrivs ofta hur teknikens utvecklingssteg (förenkling) går hand i hand med ett breddat användande. Det var så när ångbåten tog över från segelfartygen och likande precesser sker i riktning mot digitalt. Idag har lika stor andel av folket smartphones som det var personer som hade tillgång till internet år 2000 och idag har 90% någon form av internettillgång. Det digitala skiljer sig inte längre från det traditionella det är snarare ett gränssnitt till verkligheten, din bank, butiker och civilt engagemang allt kan hanteras digitalt.

Rapport från Truly Digital #3

Svenska

Konferensserien Truly Digital behandlar kulturens ekonomi och organisation i en digital tidsålder. Rapporten nedan är en sammanfattning och analys av samtalen i Helsingfors 20-21 september 2013 som behandlade crowdsourcing, marknadsföring och digital skatterätt. 

//www.scribd.com/full/185747770?access_key=key-2na8kg269pkh0n336oka

LärOm - reflektioner från en konferens

Svenska

Fabel blev inbjudna för att presentera och delta på konferensen LärOm med temat radikalt lärande. Bakom arrangemanget stod en bred grupp av utställningsproducenter (Riksutställningar & Tekniska Museet), arkitekter (White), teaterfolk (RATS Teater) och universitet (SU), en spännande och tvärsektoriell grupp.