Add Comment

Lägg till ny kommentar

Cancel comment

Crowdsourcing för mänskliga rättigheter

Svenska

År 2003 skapade Universitetet i Medellin, Colombia tillsammans med ett lokalt bibliotek i förorten Loma, ett projekt för jobba med minnen och den lokala befolkningens berättelser. Projektet var nog ett ganska typiskt antropologiskt projekt men fyra år in i processen mötte en av projektledarna en internetkunnig person och de bestämde sig för att med gemensamma krafter vidareutveckla projektet. Det oväntade mötet skapade ett flertal mindre organisationer och nya tekniska innovationer.

Mötet gav en förståelse för att internet länkat till annan digital teknik kan ge en kraft i form av spridning och dialog kring lokala frågor, men att det bara är verksam om deltagarna givits förutsättningar att ta kommando över tekniken och vill vara med. Projektet skapade något unik bortom att bara samla in, visualisera och kommunicera minnen, det har skapat debatt och projektet har blivit en del av det lokala politiska fältet samt givit en social förbättring för innevånarna.

 

I utkanten av La Loma finns en massgrav skapad runt millennieskiftet med 300 offer för paramilitärers härjningar. Massmordet är ett av de tragiska minnen som denna befolkning bearbetar och en av utmaningarna är politikerna inte vill erkänna morden. Denna typ av paramilitära massmord skapar stora bekymmer då det avslöjats att det finns starka länkar mellan paramilitärer och regeringen och ett erkännande blir mycket känsligt. Innevånarna i La Loma är själva knappt erkända, de finns inte med på kartan och har svårt att ställa någon av de folkvalda representanterna till svars.



För att skapa ett tryck för erkännandet behövde de göra sig själva synliga. En av grupperna inom den paraplyorganisation som uppstätt, HiperBarro bestämde sig för att starta ett kartläggningsprojekt för att bevisa urbaniseringen runt massgraven. På de befintliga lokala kartorna eller på Google maps finns inte området utmärkt och från offentligt håll vet man inte riktig hur många eller vem som bor där. Projektet involverade innevånarna i en folkräkning, uppmätning av områdets struktur och ett kartritande men för att verifiera kartorna behövde man satellit- eller flygfoto. Kostnaden för att köpa in bilder var allt för höga för den lilla organisationen, en billigare lösning blev ett måste. Någon kom på idéen att hårdvaruhacka en digital standardkamera så att den tog en bild var 5 sekund och att sedan skicka upp kameran 500 till 1000 meter med hjälp av heliumballonger. Ballongbilderna monterades sedan samman av en mjukvara och underlaget som skapades kan användas som verifiering av de ritade kartorna. De verifierade kartorna byggdes in i det öppna kartverktyget open streemaps. Skillnaden mellan Google Maps och Open Streetmaps kan ni se i bildspelet under artikeln. Ansträngningarna för att hedra offren och processen kring de lokala minnena har nu tvingat de lokala politierna att agera och erkänna försvinnandet av flera hundra människor i La Loma. 



För Hiper Barrio och det lokala biblioteket finns det två axlar som skär genom deras arbete, lokala minnen och reflektionen på dessa minnen i ett globalt sammanhang. Minnen samlas in med olika tekniska verktyg, videokameror, ljudinspelning men mest via traditionella intervjuer. Verktyg för reflektionen är bloggar, podcats, vloggar och olika open source verktyg. Att spegla sig i omgivningens återkopplingar hjälper oss i det lokala arbetet berättar bibliotikarien Gabriel Vanegas Montoya. Han hoppas att synligheten ska ge ”empowerment” till innevånarna, men om det inte gör det så i alla fall en känsla av att man inte är helt ensam nästa gång samma tragedi händer igen, för historien brukar upprepa sig.



”Du driver ett ganska litet och lokalt bibliotek, ser du det här som ert uppdrag?” undrar jag. Gabriel förklarar att han snarare ser biblioteket som ett laboratorium än en plats att förvara böcker. Vårt bibliotek är ett nav i en lokal kulturproduktion, funktionen är inte att ge tillgång till kunskap utan det vi måste fråga oss är vad vi gör med kunskapen och vi behöver engagera oss i kunskapsproduktion. Detta gör vi tillsammans med Hiper Barrio, innevånarna och med stöd från akademiker. Om vi inte gjorde så här, varför ska vi då ha bibliotek i förorterna? Ett bibliotek kan inte ses sig själv neutralt, för det är de ändå inte och därför måste vi ta en position. Konsekvensen om vi ser oss som neutrala eller som en förvaringsplats för böcker är att vi understödjer en dysfunktionell upphovsrätt som exkluderar människor från kunskapsproduktion.



Garbriel avslutar: Den fantastiska teknologin skymmer ibland vår syn för vad som är viktigt. Alla generationer måste möta samma utmaningar, kvalité i utbildningsväsendet, transparens, korruption, medborgarinflytande och ge oss möjlighet att bibehålla stoltheten som människor. Vi kommer angripa utmaningarna på olika sätt beroende på vilka verktyg vi har tillgång till men grunden är den sammma. Vi måste nu ta kommando över de nya medierna och rikta kraften mot att lösa de stora utmaningarna.

Är du nyfiken på hur man kan jobba strategiskt med crowdsourcing och öppna strukturer, kontakta oss på Fabel.

Involvera personalen i kultur

Ge bort kulturstöd på crowdculture som ett presentkort

På crowdculture kan du antingen till en individ eller en hel personalgrupp, pengar som kan få offentlig medfinansiering i det projekt mottagaren av gåvan väljer att stödja.

Workshops

WORKSHOPS

Fabel har över åren tagit fram en stor mångd mycket konkreta metodpaket för olika syften:

  • Kortlekarna i serien Kalejdo om produktutveckling och gruppdynamik
  • En kul och intensiv process kring "Design Thinking"
  • En skalbar workshop om gränsöverskridande samverkan "Allogamy".

Hör av dig om du vill att vi ska handleda en workshop eller om du bara vill ha materialet.

Föreläsningar

Föreläsningar

Fabel har en bred erfarenhet av involverande projekt, från både offentlig, ideell och privat sektor. Hör av er om ni vill ha:

  • Föreläsning kring medskapande processer
  • Inspirationsföreläsningar om skärningspunkten digitalt/fysiskt
  • Expertföreläsnignar om Crowdfunding
  • Mediaproduktion för digitala kanaler

Integritetspolicy Fabels nyhetsbrev

Svenska

Fabel ansvarar för personuppgifter såsom namn och e-postadress som du lämnar till oss när du registrerar dig för prenumeration av nyhetsbrev. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att Fabel ska kunna administrera och skicka nyhetsbrevet du vill prenumerera på. Fabel kan komma att använda dina personuppgifter för att marknadsföra Fabels evenemang och tjänster. Den lagliga grunden för behandlingen är ditt samtycke. Dina personuppgifter sparas bara så länge som du är prenumerant på nyhetsbrevet. När du avregistrerar dig tar Fabel bort dina personuppgifter.

Reflektioner från en konstquintennal

Ej definierad

För fjortonde gången görs Documenta i den lilla staden Kassel mitt i Tyskland. Under 100 dagar besöker nästan en miljon människor staden som till vardags har 100 000 innevånare.

Vi på Fabel bestämde oss för att resa dit för att försöka komma under huden på vad som är en av världens mest inflytelserika arenor för samtidskonst men också för att se hur en långsiktig lokal satsning på ett smalt fält påverkar infrastruktur och planering.

Vad är ett inkluderande evenemang?

After-propp

Svenska

Den 23 februari 2017 presenterade regeringen propositionen ”Kulturarvspolitik för ett Sverige som håller ihop”. Vi får en museilag! En arkivutredning! Ett starkare Riksantikvarieämbete! Förändringar i kulturmiljölagen! Och så mycket mer. Men kommer det spela någon större roll? Vad händer egentligen efter att vi fått en ny kulturarvspolitik?

På scen träffar vi: 
Ann Follin (Statens museer för världskultur)
Maria Jansén (Sveriges Museer)
Qaisar Mahmood (Riksantikvarieämbetet)
Calle Nathansson (Folkets Hus och Parker)
Per Olsson (Kulturdepartementet)

Crowden och museet

Svenska

 Under hösten 2016 arrangerar vi en fortbildningsverksamhet för ett par museer tillsammans med Riksutställningar. Under en av träffarna bjöd vi in några vi tycker visar vägen kring både crowdsourcing och crowdfunding. Vi filmade några av föredragen och här är två av dem.

Internetmuseum, den nyaste medlemmen i Sveriges Museer jobbar med att dokumentera samtidshistoria, de har inga fysiska lokaler utan har bara digitala utställnignar.

Välj rätt kanal som kulturinstitution

Svenska

Nyligen producerade Fabel ett avsnitt av Riksutställningars podd Utställningsradion, där vi fick möjlighet att fundera och diskutera kring poddens möjligheter. En sak som dykte upp i samtalen inför podden var jämförelsen mellan video och podcast. Reaktionen ”nä, vi har valt att gå på YouTube istället för podd” är inte alls ovanlig.

Är Kickstarter det nya TV-shop?

Svenska

På tiden långt innan playkanaler och YouTube var underhållningen på kabelkanalerna under dagar och nätterna ofta begränsad. Antingen fanns Kvinnofängelset och Glamour, eller så kunde du alltid se på hurtiga presentationer av onödiga produkter på TV-shop. Skäggiga män och slanka kvinnor visade och berättade om innovativa lösningar som magmaskinen EZ-crunch, silverputsaren Silver Star eller kösredskapet Nicer Dicer (som även hade den briljanta gurksnurran för dig som ville skapa spännande uppläggningar).

Att hitta gemensamma spelregler

Svenska

Mycket av det vi gör inom Fabel är ett risktagande. Att vilja pröva nya grepp kräver ofta många successiva förbättringar och leder ibland till misslyckanden. Därför är det alltid kul att se något vi jobbat med länge och ständigt förbättrat i slutändan träffar helt perfekt. Med det pedagogiska spelet Komma Överens känns det så.

Aktantmodellen - ett verktyg för era berättelser

Svenska

Under vår resa med Fabels Värld har vi ofta stött på behovet hos företag, föreningar och organisationer av att skapa levande historier kring den verksamhet de bedriver. Det finns många gånger en känsla av att världen berättar historien om organisationen, snarare än tvärtom. Utan en konkret och stark berättelse upplever många organisationer vi möter att det är svårt att etablera en tydlig kommunikation med sina målgrupper och fylla sitt varumärke med något varaktigt. Samtidigt säger många att de saknar metoderna för att tackla den utmaningen.

Transmediadokumentären på 10-talets mitt

Svenska

Transmedia har passerat ”peak inflated expectations”, den stora hypen är över. Det är bra för då kan formatet börja finna sin form, det blev tydligt på årets Tempofestival i Stockholm. Efter att jag i många år hört om tänkbara scenarion om hur transmedia skulle kunna fungera och hur spännande världen skulle kunna bli så kristalliseras ett antal olika vägar framåt att jobba med transmedia och multiplatformsberättande.

Ingen bryr sig om din dröm – de sex vanligaste crowdfunding-missarna

Svenska

Jag har ägnat mig åt crowdfunding de senaste fem åren. Jag började för att jag störde mig mycket på att vissa projekt som jag tyckte var dåliga fick massor av offentliga bidrag, medan bra projekt inte fick något alls. Samtidigt tyckte jag att det var konstigt att man skulle övertyga kapitalförvaltare att investera i produkter till konsumenter, istället för att direkt lägga tiden på dialog med sina slutkonsumenter och publik.

Sedan jag började har branschen formligen exploderat och allt fler får upp ögonen för möjligheterna internet ger småföretagare och kreativa människor.

Sex nya sätt att använda podcasts

Svenska

Aldrig för har det pratats så mycket om det hafsiga begreppet ”content” som nu. I en verklighet med reklamtrötta kunder och vardagsstressade medlemmar behöver organisationer skapa innehåll som engagerar på mottagarnas villkor. Podden är något av dagens mest underskattade kanaler för organisationer och företag när det kommer till kvalificerat ”content”. En podcast ger möjligheten att föra längre resonemang med utförligare analyser samtidigt som det är lättillgängligt, till exempel genom telefonen på bussen, bilen eller tåget hem efter jobbet.

Så väljer du rätt plattform för din crowdfunding-kampanj

Svenska

Crowdfunding omsätter nu globalt över tre miljarder dollar årligen. Jag får ofta frågan när jag håller workshops om kampanjdesign, vilken plattform ska jag välja för mitt projekt? Det är inte en helt lätt fråga men jag ska försöka ge dig en guidning.

Den digitala folkrörelsen

Svenska

Det beskrivs ofta hur teknikens utvecklingssteg (förenkling) går hand i hand med ett breddat användande. Det var så när ångbåten tog över från segelfartygen och likande precesser sker i riktning mot digitalt. Idag har lika stor andel av folket smartphones som det var personer som hade tillgång till internet år 2000 och idag har 90% någon form av internettillgång. Det digitala skiljer sig inte längre från det traditionella det är snarare ett gränssnitt till verkligheten, din bank, butiker och civilt engagemang allt kan hanteras digitalt.

Rapport från Truly Digital #3

Svenska

Konferensserien Truly Digital behandlar kulturens ekonomi och organisation i en digital tidsålder. Rapporten nedan är en sammanfattning och analys av samtalen i Helsingfors 20-21 september 2013 som behandlade crowdsourcing, marknadsföring och digital skatterätt. 

//www.scribd.com/full/185747770?access_key=key-2na8kg269pkh0n336oka

LärOm - reflektioner från en konferens

Svenska

Fabel blev inbjudna för att presentera och delta på konferensen LärOm med temat radikalt lärande. Bakom arrangemanget stod en bred grupp av utställningsproducenter (Riksutställningar & Tekniska Museet), arkitekter (White), teaterfolk (RATS Teater) och universitet (SU), en spännande och tvärsektoriell grupp.