fre
02
11
2007
Leka med döden finalist i internationell tävling
Utställningen Leka med döden har under 2007 genomförts på Vin- & Sprithistoriska museet för att förändra ungas attityder till rattonykterhet och risker i trafiken. Utställningen, som utvecklats av Fabel utsågs nyligen till finalist i den internationella tävlingen “Exellence in road safty award”.
Priset delast ut av Europeiska Kommissionen och syftar till att lyfta fram årets mest innnovativa lösningar för att minska dödsfall på de Europeiska vägarna.
– Vi är stolta och glada över nomineringen. Om utställningen får fler unga människor att inse de allvarliga riskerna och konsekvenserna med att köra onykter kan vi öka säkerheten på vägarna, säger Max Valentin, VD för Fabel Kommunikation.
Leka med döden har blivit en stor succé. Under 2007 har fler än tusen gymnasieungdomar från Stockholmsområdet deltagit och trycket på museet har varit stort. Utställningen kommer hålla öppet även under början av 2008.
– Deltagarna tilldelas roller i en berättelse som börjar med en fest som följs av en tragisk olycka. Ungdomarna får sedan själva uppleva konsekvenserna av vad som hänt i mötet med familj, skola och anhöriga. Upplevelsen blir mycket omskakande, säger Fredrik Engström, projektledare på Fabel.
Genom “European Road Safety Charter” har Europeiska kommissionen uppmanat EU:s medlemsländer att genomdriva konkreta åtgärder, utvärdera resultat och stärka medvetenheten kring trafiksäkerhet och därigenom minska antalet dödsolyckor i Europa.
Läs mer om utställningen på Vin- och Sprithistoriska museets webbplats…
- blogg för Max Valentin
- Add new review
Föreläsningar

Föreläsningar
Fabel har en bred erfarenhet av involverande projekt, från både offentlig, ideell och privat sektor. Hör av er om ni vill ha:
- Föreläsning kring medskapande processer
- Inspirationsföreläsningar om skärningspunkten digitalt/fysiskt
- Expertföreläsnignar om Crowdfunding
- Mediaproduktion för digitala kanaler
Involvera personalen i kultur

Ge bort kulturstöd på crowdculture som ett presentkort
På crowdculture kan du antingen till en individ eller en hel personalgrupp, pengar som kan få offentlig medfinansiering i det projekt mottagaren av gåvan väljer att stödja.
Workshops

WORKSHOPS
Fabel har över åren tagit fram en stor mångd mycket konkreta metodpaket för olika syften:
- Kortlekarna i serien Kalejdo om produktutveckling och gruppdynamik
- En kul och intensiv process kring "Design Thinking"
- En skalbar workshop om gränsöverskridande samverkan "Allogamy".
Hör av dig om du vill att vi ska handleda en workshop eller om du bara vill ha materialet.
Lägg till ny kommentar
Cancel comment