kulturekonomi

Ingen bryr sig om din dröm – de sex vanligaste crowdfunding-missarna

Svenska

Jag har ägnat mig åt crowdfunding de senaste fem åren. Jag började för att jag störde mig mycket på att vissa projekt som jag tyckte var dåliga fick massor av offentliga bidrag, medan bra projekt inte fick något alls. Samtidigt tyckte jag att det var konstigt att man skulle övertyga kapitalförvaltare att investera i produkter till konsumenter, istället för att direkt lägga tiden på dialog med sina slutkonsumenter och publik.

Sedan jag började har branschen formligen exploderat och allt fler får upp ögonen för möjligheterna internet ger småföretagare och kreativa människor.

Strategival vid crowdfundingkampanjer

Svenska

När du gör en crowdfundingkampanj kan du ha många olika mål. Du kan ha målet att validera en produkt eller en tjänst, finns det en efterfrågan? Då passar förhandsförsäljning men har du sociala mål kan donationer passa bättre. Beroende på metodval kommer du att tilltala olika målgrupper och personerna som involverar sig kommer ha olika drivkrafter. 

Presentationen går igenom drivkrafterna som väcks till liv beroende på vilken metod du väljer. 

 

Rapport från Truly Digital #2

Svenska

Konferensserien Truly Digital handlar om digital kulturpolitik. Del 2 genomfördes på Louisiana utanför Köpenhamn i mars 2013. "Clash of the Gigants" kallade vi sessionen och temat var affärsmodeller och konkurrensen mellan öppna och proprietära system. Välkommen till en djupdykning i aglocismer och ekonomiska motsättningar.

//www.scribd.com/full/197293639?access_key=key-2ntg9wdsw3wj8kxdr0ov

Digital kulturpolitik del 2

Svenska

Det är lätt att se hur digitaliseringen påverkar affärsmodeller inom olika branscher i kultursektorn. Men hur digitaliseringen påverkar kulturpolitiken och institutionerna behöver diskuteras mer, skriver Max Valentin, vd på Fabel Kommunikation som är med och arrangerar konferensserien Truly Digital.

Rapport från Truly Digital #1

Svenska

Vi har givit oss ut på upptäktsfärd på relativt obruten mark, i djunglerna där den digitala kulturekonomin frodas. Nedan finner du den första rapporten i serien Truly Digital, det är en analys av ett möte mellan band andra Pelle Snickars från Kungliga Biblioteket, Karin Lekberg från Subtopia, Geer Oskam från Europeana och Petter Westlund från B-reel. Vi möttes alla på Rival i Stockholm i September 2012 under temat "Ett digitalt ekosystem för den nordiska kulturen".

Hur skulle det kulturella finansieringsstödet se ut om det skapades idag?

Ej definierad

Svaret blev Crowdculture, ett digital system för microfinansiering av kulturella produktioner.  Och flera med oss tycker idén är spännande! Under  2010 utvecklar vi därför en betaversion inspirerad av crowd sourcing och microfinansiering anpassat för att matcha svenska/nordiska förutsättingar.